ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΜΕΤΟΧΩΝ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Α. ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
Αναλύεται σε
δευτερεύουσα αναφορική πρόταση.
α) ´Εναρθρη =
δεικτική αντωνυμία (ίδιο γένος, αριθμό και πτώση με τη μετοχή + αναφορική
αντωνυμία (στην ονομαστική στο γένος και αριθμό της μετοχής)
β) ´Αναρθρη =
αναφορική αντωνυμία (στην ονομαστική στο γένος και αριθμό της μετοχής)
ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΑΝΑΦΟΡΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α) προῃρούμην γράφειν οὐ τοὺς ἐξηγουμένους.
|
προῃρούμην γράφειν οὐκ ἐκείνους οἳ ἐξηγοῦνται.
|
β) Ποτείδαιαν ἔχουσιν ἐπὶ τῷ ᾿Ισθμῷ οὖσαν.
|
Ποτείδαιαν ἔχουσιν ἥ ἐστι ἐπὶ τῷ ᾿Ισθμῷ.
|
Β.
ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
Αναλύεται σε
δευτερεύουσα πρόταση μόνο όταν εξαρτάται από ρήματα που σημαίνουν αίσθηση, γνώση, μάθηση, μνήμη, δείξη,
αγγελία, έλεγχο και μεταφράζεται με το ότι.
ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
ὁρῶ τὰ πράγματα δυσκολίαν ἔχοντα.
|
ὁρῶ ὅτι τὰ πράγματα δυσκολίαν ἔχουσιν.
|
Γ.
ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
1) ΧΡΟΝΙΚΗ
Αναλύεται σε
δευτερεύουσα χρονική πρόταση.
α) Χρονικός
σύνδεσμος + οριστική (πραγματικό)
β) Χρονικός
σύνδεσμος + ἂν αορ. (συνήθως) + υποτακτική (προσδοκώμενο ή αόριστα επαναλαμβανόμενο
στο παρόν και μέλλον)
γ) Χρονικός
σύνδεσμος + ευκτική (αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρελθόν ή απλή σκέψη
ΣΗΜ. Η επιλογή του κατάλληλου συνδέσμου εξαρτάται από τη
μορφή της χρονικής σχέσης μεταξύ της μετοχής και της κύριας πρότασης.
σύγχρονο: ὅτε, ὁπότε, ἐνῷ
προτερόχρονο: ἐπεί, ἐπειδή, ἀφ᾿
οὗ
υστερόχρονο: ἕως, μέχρι
ΧΡΟΝΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α) ταῦτα εἰπὼν ἐπαύσατο.
|
ταῦτα ἐπεὶ εἶπεν ἐπαύσατο.
|
β) τὰς τοῦ πατρὸς προαιρέσεις
ἀναμνησθεὶς ἕξεις παράδειγμα.
|
τὰς τοῦ πατρὸς προαιρέσεις
ὅταν ἀναμνησθῇς ἕξεις παράδειγμα.
|
γ) ἀδικεῖν ἐπιχειροῦσιν οὐκ
ἐπέτρεπον.
|
ὁπότε ἀδικεῖν
ἐπιχειροῖεν οὐκ ἐπέτρεπον.
|
2) ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ
Αναλύεται σε
δευτερεύουσα αιτιολογική πρόταση.
ἐπεί, ἐπειδή, ὅτι,
διότι, ὡς + οριστική ή ευκτική του πλαγίου λόγου.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
πεπεικὼς ἐμαυτὸν ἀνέστηκα.
|
ἐπεὶ πέπεικα
ἐμαυτὸν ἀνέστηκα.
|
3) ΤΕΛΙΚΗ
Αναλύεται σε
δευτερεύουσα τελική πρόταση.
ἵνα,
ὅπως + υποτακτική ή ευκτική πλαγίου λόγου.
ΤΕΛΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
πέμπουσιν εἰς διδασκάλων μαθησομένους
γράμματα.
|
πέμπουσιν εἰς διδασκάλων ἵνα
μάθωσι γράμματα.
|
4) ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ
Αναλύεται σε
δευτερεύουσα υποθετική πρόταση.
Η υπόθεση
καθορίζεται από τον υποθετικό λόγο που προκύπτει.
ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
εὖ φερομένης τῆς γεωργίας ἔρρωνται
καὶ αἱ ἄλλαι τέχναι.
|
εἰ εὖ φέρεται ἡ γεωργία ἔρρωνται
καὶ αἱ ἄλλαι τέχναι.
|
Λαβόντες ἐπιστάτην πολὺ ἄν διήνεγκαν.
|
εἰ ἔλαβον ἐπιστάτην
πολὺ ἄν διήνεγκαν.
|
Παραβὰς τις
τοὺς νόμους δώσει δίκην.
|
ἐὰν παραβῇ τις
τοὺς νόμους δώσει δίκην.
|
τοῖς πρώτοις ἀγῶσι σφαλέντες τὴν ἐλπίδα τοῦ φόβου ἔχουσι.
|
τοῖς πρώτοις ἀγῶσι ἐὰν σφαλῶσι τὴν ἐλπίδα τοῦ
φόβου ἔχουσι.
|
νικῶν μὲν
οὐκ ἂν θαυμάζοιο.
|
εἰ νικῴης μὲν
οὐκ ἂν θαυμάζοιο.
|
χρηστοὺς μὲν ὄντας ἐτίμων.
|
εἰ
μὲν εἶεν χρηστοὶ ἐτίμων.
|
5) ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ
Αναλύεται σε
δευτερεύουσα εναντιωματική πρόταση.
α) εἰ καὶ + οριστική
ή ευκτική, ἂν καὶ + υποτακτική (πραγματικό)
β) καὶ εἰ + οριστική
ή ευκτική, καὶ ἂν + υποτακτική για καταφατική κύρια πρόταση — οὐδ’ εἰ +
οριστική ή ευκτική, οὐδ’ ἂν + υποτακτική για αποφατική κύρια πρόταση (πιθανό ή
αδύνατο)
ΣΗΜ.
Η έγκλιση της υπόθεσης εξαρτάται από την απόδοση.
ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α) δημοκρατίας οὔσης οὐκ ἔστι
παρρησία.
|
εἰ καὶ ἔστι δημοκρατία
οὐκ ἔστι παρρησία.
|
β) τῶν ἀθλητῶν δὶς τοσαύτην ρώμην λαβόντων
οὐδὲν ἂν πλέον γένοιτο τοῖς ἄλλοις.
|
καὶ εἰ λάβοιεν οἱ ἀθληταὶ
δὶς τοσαύτην ρώμην οὐδὲν ἂν πλέον γένοιτο
τοῖς ἄλλοις.
|
6) ΤΡΟΠΙΚΗ
Δεν αναλύεται σε
δευτερεύουσα πρόταση.